Runon Ruusu

Runon ruusu 2023 Orvokki Vääriskoski. Oikealla seuran pj Maire Riikonen ja vpj Seppo Liimatainen.

Runon ruusu 2023 myönnettiin keuruulaiselle Orvokki Vääriskoskelle Korpirastas-juhlassa kulttuuritalo Kimarassa Keuruulla. Lue seuran puheenjohtaja Maire Riikosen puhe alta (täydentyy sivulle).

Einari Vuorelan seuran Runon ruusu -huomionosoitus jaetaan vuosittain Korpirastas-juhlan yhteydessä seudun ansioituneelle kulttuuritoimijalle.

Palkinto on jaettu vuodesta 2001 lähtien.

Kuva Virva Asp

Runon ruusu 2022 myönnettiin keuruulaiselle Terttu Rajamäelle Korpirastas-juhlassa Multian Sinervän koululla. Lue Raija Komosen puhe alta.

Runon Ruusu -huomionosoitus 2022

Einari Vuorelan seura jakaa vuosittain Korpirastas-juhlassa Runon Ruusu -huomionosoituksen. Tänään se jaetaan 21. kerran. Saajan tulee olla ansioitunut Keuruun tai Multian kulttuurin edistäjänä, sen tekijänä, esittäjänä, taustahenkilönä tai yhteistyökumppanina.

Tänään Runon ruusu- huomionosoituksen saa todellinen esittävä taiteilija Terttu Rajamäki.

Terttu on viettänyt lapsuutensa Keuruulla, käynyt koulunsa Keuruulla ja tehnyt mittavan työuran ja taiteilijanuran Keuruulla. Työpaikka Otavan kirjapainossa mm. oikolukijana tuki varmasti luovaa taiteilijaa. Terttu on yksi Einari Vuorela seuran perustajajäsenistä.

Terttu on tunnettu. Katugallupissa kysymykseen "Tiedätkö jonkin keuruulaisen lausujan tai näyttelijän?" vastaus on "No, Tete! Grand Old Lady!"

Rakkaus lausuntataiteeseen ja teatterin tekemiseen alkoi jo kotoa. Äiti opetti rukouksia ja lauluja, joita Terttu esitti navetan lehmille. Suvussa oli myös näyttelijöitä. Esiintymisvietti on Tertulla verissä. 14-vuotiaana hän lausui itselleen Einari Vuorelalle runon.

Oppia Terttu haki useilta kursseilta mm. Lausujain liiton Suolahden kursseilla sekä Kaukametsä-kursseilla Kajaanissa. Oppia hän sai myös monelta tunnetulta tekijältä: Veikko Sinisalo, Malla Kuuranne, Eeva-Kaarina Volanen, vain muutamia mainitakseni.

Terttu valmisti itse runokokonaisuuksia ja esitti niitä suurelle yleisölle. Kalevalaa, Einari Vuorelaa, Leinoa sekä nykyrunoilijoiden mm. naisenelämää kuvaavia tekstejä hän esitti hersyvästi yleisölleen. Ystävät saivat oman esityksensä syntymäpäivillään.

Lausuntataiteen lisäksi näytteleminen Talkooteatterin riveissä ja kesäteatterissa olivat mahtavia suorituksia, usein päärooleja. Roolit Tukkijoella, Talkootansseissa ja Luokkakokous -näytelmässä ovat jääneet erityisesti Tertun mieleen.

Terttu sai tehdä myös elokuvarooleja Kyösti Tolppasen ja Teuvo Mujon kuvaamina. Yksi niistä oli Hannele Huovin ohjaama "Runojalkoja etsimässä". Se on herkkä metsässä kuvattu tarina äidistä, jonka poika etsii runojalkoja.

Näytelmäasujen ja rekvisiitan tekeminen ja keräily oli myös harrastuksena. Tertun kodista löytyy iso huone täynnä näitä asuja erilaisia rooleja varten.

Kuorolaulu Keuruttarissa, järjestötoiminta, yhteiskunnallinen vaikuttaminen, kirkkovaltuusto ja kulttuurilautakunnan jäsenyys sekä kotiseutuoppaana toimiminen, kaikki tämä ja paljon muuta kuuluivat Tertun harrastuksiin.

Kotiseutuoppaana toimiessaan Terttu oli elementissään. Koululaiset kotiseuturetkillään saivat nauttia Tertun haltioituneesti esittämästä opastuksesta mm. Vuorelan mäelle Vuorelan kotitaloon ja Asunnan Jylkynkivelle. Tarinat Tertun tavalla esitettyinä jäivät varmasti mieleen.

Muualta tulleet turistit saivat myös osansa tästä upeasta opastuksesta.

Runon ruusun saaja, Terttu Rajamäki, on suuri ja monipuolinen taiteilija.

Hänelle myös Mummikkina oleminen lapsenlapsilleen ja tyttärien perheille antavat voimaa ja tukea taiteen tekemisessä.

Einari Vuorelan seura kiittää ja onnittelee uusinta Runon Ruusuamme, Terttua! Hänen tekemänsä työ Keurusseudun hyväksi on todella merkittävä.

Keuruulla 28.8.2022

Raija Komonen

Runon ruusulla aiempina vuosina palkitut

2021 Jouko Laine, Männistön nuorisoseurantalolla

2020 Ami Varjotie, runopalkintojuhlassa Keuruun yhteiskoulun salissa

2019 Raija Sulkava, Keuruun kulttuuritalo Kimaran salissa

2018 Virva Asp, Einari Vuorelan koululla Jukojärvellä

2017 Pentti Joutsijoki, runopalkintojuhlassa Keuruun keskustan alakoulun salissa

2016 Simo Häkkinen, Multian työväentalolla

2015 Raija Järvensivu, Haapamäen yhteiskoululla

2014 Tapio Kypärä, runopalkintojuhlassa Keuruun Kivelän koululla

2013 Eija Junno, Haapamäen yhteiskoululla

2012 Salli Kajosmäki, Keuruun kotiseutumuseon tuvassa

2011  (ei jaettu)

2010 Sanna Purokuru, Keuruun kulttuuritalo Kimaran salissa

2009 Eila Linna, Keuruun kulttuuritalo Kimaran salissa

2008 Jenny Mannila, runopalkintojuhlassa Keuruulla Kamanan pihateltassa

2007 Tuula Notkonen, Haapamäen Suojalla

2006 Leila Lepikko, Pihlajaveden Karhunkylän työväentalolla

2005 Saara Tuliniemi, runopalkintojuhlassa Keuruun Kivelän koululla

2004 Eila Kelloniemi, Keuruun yläkoulun auditoriossa

2003 Pauno Pienimäki, Keuruun kivikoulun salissa

2002 Olavi Kangas, Multian Sinervän Ristillä

2001 Sylvi Rapo, Jukojärven Veikkolassa

Raija Sulkava (vas.) sai Runon ruusu -tunnustuksen  2019 Korpirastas-juhlassa Keuruun kulttuuritalo Kimarassa.

Einari Vuorelan syntymästä oli kulunut 130 vuotta ja esikoisteoksesta 100 vuotta, mitä juhlistettiin ojentamalla ruusu myös aiemmin tunnustuksen saaneille.

Kuvaaja Orvokki Vääriskoski. Einari Vuorelan seuran arkisto.